"In Hibero flumine" és un bloc dedicat a reflexionar sobre història, adaptat als programes de batxillerat.

dimarts, 1 de maig del 2012

La dictadura de Primo de Rivera

El 13 de setembre de setembre de 1923, Miguel Primo de Rivera, en aquell moment capità general de Catalunya, donà un cop d'estat al qual es va plegar el rei Alfons XIII i  li va permetre inaugurar una dictadura que durà fins el 28 de gener de 1930, en que Primo de Rivera va ser substituït pel general Berenguer.
Les causes que al.legà el general fou, en línees generals, una situació de desgovern, ineficàcia i corrupció, que segons deia, venia ja de la crisi de Cuba.
Els fracàs de les polítiques reformistes o regeneracionistes dels diferents governs, la situació al Marroc, amb el desastre d' Annual de 1921 (amb 13000 baixes espanyoles) i la posterior investigació (expedient Picasso), la situació de vagues que es venien succeint, el fenòmen del pistolerisme a Barcelona....són tots fets que van ajudar a justiificar el cop d'estat, que va rebre fins i tot, en un primer moment, el suport de la burgesia de Catalunya i dels terratinents d'Andalusia...i d'una part de la població, preocupada per la intensa conflictivitat.
La dictadura va suspendre les activitats de partits i sindicats, especialment de la CNT. També va imposar -amb l'ajut francés- la pacificació al Marroc. Coincidí amb un periode de bonança econòmica, va emprendre un programa d'obres públiques i va obtenir certes simpaties entre importants sectors de la població, tan més quan va ser relativament "tova", fins al final en que va caure en el desprestigi i arrossegà amb ella el rei Alfons XIII.
El cop d'estat i la dictadura de Primo de Rivera, forma part de la llarga tradició d'intervencions militars en la vida política iniciada en els començaments del segle XIX.
El següent document constitueix el manifest de justificació del cop d'estat segons Primo de Rivera:

Al país i al ejército:
Españoles: ha llegado el momento para nosotros más temido que esperado, porque hubiéramos querido vivir siempre en la legalidad y que ella rigiera sin interrupción la vida española, de recoger las ansias, de atender al clamoroso requerimiento de cuantos amando la Patria no ven para ella otra salvación que liberarla de los profesionales de la política, de los hombres que por una u otra razón nos ofrecen el cuadro de desdichas e inmoralidades que empezaron en el año 98 y amenazan a España con un próximo fin, trágico y deshonroso. La tupida red de la política de concupiscencias ha cogido en sus mallas, secuestrándola, hasta la voluntad real. Con frecuencia parecen pedir que gobiernen los que ellos dicen no dejan gobernar, aludiendo a los que han sido su único aunque débil freno, y llevaron a las leyes y a las costumbres la poca ética sana, este tenue tinte de moral y equidad que aun tienen, pero en la realidad se avienen a fáciles y contentos al turno y al reparto, y entre ellos mismos designan sucesión.
Pues bien, ahora vamos a recabar todas las responsabilidades y a gobernar nosotros u hombres civiles que representen nuestra moral y doctrina. basta ya de rebeldías mansas, que, sin poner remedio a nada, dañan tanto y más a la disciplina que esá recia y viril a que nos lancemos por España y por el Rey.
Este movimiento es de hombres, quien no sienta la masculinidad completamente caracterizada, que espere en un rincón sin perturbar los días buenos que para la patria preparamos. Españoles: ¡Viva España y viva el Rey!
No tenemos que justificar nuestro acto, que el pueblo sano demanda e impone. Asesinatos de prelados, ex gobernadores, agentes de la autoridad, patronos, capataces y obreros; audaces e impunes atracos; depreciación de la moneda; francachela de millones de gastos reservados; sospechosa política arancelaria (...) porque quien la maneja hace alarde de descocada inmoralidad; rastreras intrigas políticas tomando como pretexto la tragedia de Marruecos; incertidumbre ante este gravísimo problema nacional; indisciplina social, que hace el trabajo ineficaz y nulo; precaria y ruinosa la producción agraria y industrial; impune propaganda comunista; impiedad e incultura; justicia influída por la política; descarada propaganda separatista (...). Manifest de M. Primo de Rivera, 14 de setembre de 1923.

Imatge: El rei Alfons XIII, en el centre, amb Primo de Rivera a la seva dreta i els membres del Directori Militar.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...